Scouting Rijen kan de boom in! Met dank aan de Zetjesactie...

20 November 2016   Helemaal op waren de zetjes afgelopen week en de laatste zijn vandaag ingeleverd. De 120.000 zetjes zijn weer verdeeld en wij van Scouting Rijen wachten vol spanning af wat de uitslag zal zijn van de zetjesactie 2016! Z’n zetje helpt onze vereniging met het verwezenlijken van onze dromen. En we proberen ieder jaar weer een mooi doel te vinden voor ons zetje!

Het idee voor ons zetje uit 2015 ontstond tijdens het programma van een van onze scoutsgroepen, waar de ‘Orion’ scouts zijn gaan boomklimmen. Op de stammen van de bomen op ons terrein hebben we houtblokken vastgemaakt en door middel van een touw tot boven in de boom konden de scouts veilig naar boven klimmen. Een aantal personen van de leiding van onze speltak heeft hiervoor hun eigen materiaal ingezet, wat ze vanuit hun bergsporthobby beschikbaar hadden. De scouts vonden dit erg leuk om te doen, en ook vanuit andere speltakken werd er met interesse naar gekeken, en kwamen er verschillende verzoeken om dit voor iedere speltak eens te organiseren.

Naast het plezier past het boomklimmen ook perfect bij de scoutinggedachte. Daarom is er aan het begin van dit jaar in samenwerking met het bestuur besloten om het 'boomklimmen' als vaste activiteit binnen scouting Rijen mogelijk te maken. Er is een plan geschreven, het terrein en de bomen zijn beoordeeld en de materialen zijn gekocht.

Vanzelfsprekend zijn er goedgekeurde materialen nodig om veilig te kunnen klimmen. Het gaat dan bijvoorbeeld om klimgordels, klimtouwen, karabiners en helmen. Vanuit de zetjesactie was er een mooi bedrag aanwezig, en na een zoektocht op internet vonden we een leverancier die ons een extra 'scoutingkorting' wilde geven, waardoor we binnen ons budget alle materialen hebben kunnen kopen. Maar met wat materialen ben je er nog niet.
Op dit moment worden vrijwilligers opgeleid om het boomklimmen veilig te kunnen begeleiden, en in het begin van 2017 verwachten we voor alle groepen met de activiteit van start te gaan.

Ondertussen komen de materialen ook voor andere activiteiten al goed van pas: tijdens het overvliegen in september zaten alle kinderen die van de kabel afgleden weer veilig gezekerd, en een aantal kinderen heeft pas hoog in de bomen geslapen in hun zelfgebouwde boomhut, veilig gezekerd met een klimgordel aan in de slaapzak.

Dus mocht je binnenkort langs ons terrein lopen en hoog in de bomen wat kinderen zien klimmen of bungelen: wees gerust, dankzij de bijdrage van de zetjesactie kan er, behalve veel plezier hebben, niets gebeuren!

Benieuwd naar de foto? Kijk dan hier.