Heitje voor een Karweitje

Crisis of geen crisis ook dit jaar is gebleken dat Scouting Rijen nog altijd mag rekenen op de steun van de Rijenaren bij de jaarlijkse klus- en inzamelactie: Heitje voor een Karweitje.
Heitje voor een Karweitje werd op initiatief van de vereniging ‘De Nederlandse Padvinders’ in 1952 voor het eerst gehouden. Het idee kwam uit Engeland, waar het doen van klusjes in ruil voor geld een groot succes was. Het werd in Nederland een jaarlijks terugkerende actie die gehouden werd om de clubkas van Nederlandse Scoutinggroepen te spekken. Scouting Nederland organiseert de actie niet meer landelijk, maar er zijn nog veel scoutinggroepen die zelf Heitje voor een Karweitje organiseren en er ieder hun eigen invulling aangeven. Scouting Rijen organiseert de actie elk jaar in de maand mei. De invulling van de actie is ook bij Scouting Rijen door de jaren heen veranderd. Geen heitjes voor karweitjes meer, maar wel euro’s voor het ophalen en inleveren van statiegeldflessen en cartridges en het wassen van auto’s. Met de hele vereniging wordt geld verdiend om bijvoorbeeld spelmateriaal aan te schaffen of te vervangen en diverse activiteiten te organiseren.
Op het Burgemeester Sweensplein was op een zonnige zaterdag 25 mei, net als voorgaande jaren, het hoofdkwartier van Heitje voor een Karweitje ingericht. Deze plek vormde het middelpunt van de actie waar vanuit leden, vrijwilligers en hulpouders aan de slag gingen voor het ophalen van statiegeldflessen, cartridges en het wassen van auto’s. Van jong tot oud hebben zij zich ingezet om zoveel mogelijk euro’s te verdienen. De opbrengst van deze actie is dan ook een heel mooi resultaat van deze gezamenlijke inspanning: €911,32. Dit is echter pas een tussenstand, Scouting Rijen is nog in afwachting van de opbrengst van de cartridges.
Scouting Rijen bedankt de organisatie van deze activiteit: Remco Boomaars en Bas Huizinga, de gemeente voor het verlenen van de vergunning en de weergoden voor het fijne weer! Wij zijn nog op zoek naar enthousiaste leiding (17+) die ons vrijwilligersteam wil kom versterken. Heb je interesse? Neem contact met ons op via Marcel Vermeulen: groepsbegeleider@scoutingrijen.nl